Systemy CRM zrewolucjonizowały działanie współczesnych przedsiębiorstw. Nowoczesne narzędzia i dane dostępne w chmurze pozwalają na automatyzację procesów i skuteczną sprzedaż. Przedsiębiorstwo, które nie wdroży systemu CRM pozostaje w tyle za konkurencją ze względu na zacofanie technologiczne. Jakie firmy powinny wdrożyć taki system? Po czym poznać moment, w którym staje się niezbędne?
Wiele działów i zadań, jeden cel
Każda firma funkcjonuje w oparciu o podział zadań, chociaż ostatecznym celem jest oczywiście jak najwyższa sprzedaż. Jednak oprócz działu sprzedaży na sukces pracuję także marketing, obsługa klienta i pozostałe zespoły. Do tej pory tradycyjnie korzystały one z własnych narzędzi. Współczesne przedsiębiorstwa traktować należy jednak jako jeden organizm. Jeśli poszczególne działy mają problemy z komunikacją, wzajemne przekazywanie sobie informacji zajmuje zbędny czas, oznacza to, że konieczne jest wdrożenie narzędzia usprawniającego te procesy, takiego jak najpopularniejszy na świecie od kilku lat Salesforce CRM. W Polsce jego wdrożeniem do przedsiębiorstw zajmuje się firma Craftware.
Narzędzie przyczynia się do wzrostu satysfakcji klientów średnio o 45%, o 48% poprawia zaangażowanie pracowników, co w połączeniu ze skutecznym marketingiem i możliwością generowanie raportów w czasie rzeczywistym przekłada się na średnio o 34% wyższą efektywność sprzedaży!
CRM dla małych przedsiębiorstw?
Często w wątpliwość poddawany bywa sens implementacji systemu CRM w małych i średnich przedsiębiorstwach. Warto jednak pamiętać, że narzędzia takie jak działający w chmurze Salesforce CRM nie są kosztowne, ponieważ nie wymagają utrzymywania działu IT, aktualizowania i modernizowania. Tym zajmuje się dostawca oprogramowania. Poza tym Salesforce jest systemem w pełni skalowalnym na potrzeby małego przedsiębiorstwa. Do dyspozycji pozostaje także obszerna baza dodatkowych aplikacji i możliwość stworzenia indywidualnych rozwiązań przez dostawcę systemu.
B2B czy B2C?
Na koniec warto zaznaczyć, że w nowoczesnych systemach CRM nie brakuje rozwiązań stworzonych z myślą o przedsiębiorstwach działających w oparciu o model B2B i B2C. Dotyczy to zarówno procesów sprzedażowych, utrzymywania relacji z klientami, jak i narzędzi marketingowych.
Odpowiedź na tytułowe pytanie brzmi zatem, że system CRM powinna wdrożyć każda firma, która pragnie wzrostu sprzedaży i rozwoju.