Poprzez klasyczne zawiesie wężowe rozumiemy zamknięte elementy nośne, których zadaniem jest podwieszenie i w niektórych przypadkach obwiązanie transportowanych przedmiotów o zróżnicowanej masie. Elementy te posiadają – w zależności od modelu – swoją własną specyfikację techniczną.
Konstrukcja – struktura i charakterystyka
Istotnym elementem zawiesi wężowych jest tak zwany rdzeń nośny. Składa się zwykle z odpowiednio zwijanej przędzy, która – dzięki swym właściwościom – potrafi udźwignąć ciężary nawet o masie kilku tysięcy kilogramów. Całość zamknięta jest w specjalnym rękawie ochronnym, którego zadaniem jest zabezpieczenie jej przed przecięciem.
Rękaw ochronny zawiesia wężowego produkowany jest najczęściej z materiałów uniemożliwiających przecięcie struktury rdzenia. Dzięki temu – przynajmniej teoretycznie – element zachowuje swoje właściwości nośne nawet w przypadku nierównomiernego obciążenia, dociśnięcia, lub przycięcia jego struktury.
Sposób wiązania
Zawiesie wężowe można wiązać pojedynczo lub podwójnie. W pierwszym wariancie mamy do czynienia z maksymalną wytrzymałością konstrukcji zawiesia, gdyż nie jest ona obwiązana wokół elementu nośnego (który przecież może posiadać np. ostre krawędzie). W tym przypadku mówi się o wytrzymałości maksymalnej zawiesia.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku wiązania podwójnego. Tutaj struktura zawiesia wężowego jest obciążona w sposób niejednorodny, co wpływa na spadek jego wytrzymałości, ale i pewniejszy sposób zawieszenia. Różnice te są dosyć istotne i mogą wynieść nawet 80 procent dotychczasowej nośności.
Oznaczenia
Zawiesie wężowe posiada – oprócz charakterystyki katalogowej – własne oznaczenia, umożliwiające identyfikację wyrobu i jego nośności. Sposób przekazania tej informacji nie jest jednak znormalizowany. Oznacza to, że sposób oznaczenia powinien być jasno określony przez producenta. Dzięki temu Użytkownik wie, jaką masą może obciążyć zawiesie.
Podsumowując, zawiesie wężowe to nowoczesny element nośny, który pozwala na szybkie i bezpieczne transportowanie wybranych elementów o dużej masie i zróżnicowanym kształcie. Jego zastosowanie jest bardzo szerokie, gdyż można go wykorzystać zarówno w systemach HDS, jak i w klasycznych dźwigach o dużej nośności.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Cecho.